En vecka kvar!

Halloj! Hoppas alla har haft en trevlig midsommar!

Igår kom jag hem till Uppsala igen efter en riktigt härlig vecka hos min flickvän Sofia i Linköping. Nu har jag kommit tillbaka i gammal vanlig löpträning och känner mig ordentligt uppvilad, redo för nya utmaningar.

Idag kommer stora tjocka släkten, min lillasyster Linda ska nämligen konfirmera sig i Uppsala Domkyrka i eftermiddag så det blir en rolig dag. Men först ska jag sticka ut på en dist nu om en timme med min tränare Örjan. Imorgon börjar så nästa äventyr. Upp tidigt inatt och vidare till Arlanda för att därefter ta planet till Barcelona. Efter storstan ska vi sedan vidare till Mallorca och Menorca. Ser fram emot en rolig resa med familjen, och ser lite extra mycket fram till Semi-finalen mellan Spanien och Portugal i forbolls-EM. Vilket jäkla drag det kommer att vara!

Nu är det mindre än en vecka kvar tills insamlingen stängs ner. 30 Juni är sista datum för att sätta in pengar. Det är alltså sista chansen för er som ännu inte satt in några pengar och känner för att bidra att göra det! Vi kan i övrigt säga att vi är otroligt stolta över att nu nått upp över 20 000kr. Helt fantastiskt och en stor eloge till alla ni som har bidragit.

Som tidigare nämnt kommer bloggen fortsatt att uppdateras till den sista juni sedan är projektet iallafall på bloggen över. För mig och Daniel gäller dock att börja jobba på slutredovisningen som ska visas upp i skolan i höst.

Hörs mer nästa vecka, tjao!

NI GJORDE DET MÖJLIGT!

JonssonBokefors vill räcka ett stort tack till alla er som har varit med och stöttat oss under projektets gång. Utan er hjälp hade vi aldrig kunnat klara av att uppnå det fina resultat som det tillsist blev.

Ni gjorde det möjligt för oss att lyckas. Vi vill därför räcka ett stort tack till.....

Merida Sverige A Det kändes direkt bra när vi blev kontaktade av Merida i våras. Det kändes kul och seriöst när ett cykelmärke självt tar initiativ att stödja ett projekt till förmån för välgörenhet. Vi är mycket nöjda med de produkter från Merida som vi använt under resan och att vi kunnat få dessa till ett bra pris. Kontakten med Merida har funkat bra och varit mycket viktig för att vi skulle få till det med utrustningen

Söder Cykel All den hjälp vi fått på Söder cykel har verkligen varit ovärderlig för oss. Det trevliga bemötandet och de tips vi fått av Tim har också varit viktiga för oss. Det är också genom Söder cykel vi fört kontakten med Merida och de har således varit en betydande länk för att allt skulle fungera smärtfritt.

Kartbutiken Både i förberedelserna och under själva resan behövdes kartor för att få ihop vägen och inte köra fel. Kartbutiken gav oss möjlighet att få tillgång till alla de kartor i Sverige och Norge som behövdes.

Östertälje tryckeri En stor del i marknadsföringen av projektet var via affischer och flygblad. Östertälje Tryckeri valde att stödja oss och gratis trycka upp en stor mängd reklam ark vilket vi är otroligt tacksamma över. Detta gav oss möjlighet att nå ut till en större massa.

JLM Tunnelkonsult och Scandi Front Det stora ekonomiska stöd vi fick från JLM och Scandi Front gav oss möjlighet att ha råd att införskaffa nödvändig utrustning till projektet. Cykel och vandringsprylar som var direkt nödvändiga för att vi skulle kunna genomföra resan.

Acobia Flux för att få med sig alla nödvändiga prylar såsom ett tremanstält, dubbla sovsäckar och liggunderlag samt tå stora vandringsryggsäckar behövde vi ha med oss en cykelvagn. Acobia Flux gick in och stöttade oss ekonomiskt så att vi fick möjlighet att införskaffa denna vagn.

Rune och Gun-britt Bokefors, Stig och Evy Malmtorp är mina mor och farföräldrar. De har inte bara skänkt pengar till insamlingen till Cancerfonden. De har också sponsrat oss ekonomiskt. Detta stöd har gjort så att vi inte behövt lägga alla våra besparingar på mat och boende på camping (tre nätter i Oslo) under resan. De har också följt oss ständigt och varit en stor support både före ( särskilt under vår provcykling till Dalarna i början av Maj) och under resan.

Kicki Kullberg-Durén vår grafiska designer som tog på sig att utan kostnad rita affischer åt oss och hjälpa oss med slogan Mot Toppen-Mot Cancern och Utmana, Övervinna, Besegra. Resultatet blev helt strålande och hon har varit en ovärderlig hjälp med något vi själva aldrig skulle ha klarat av. Det har varit otroligt roligt att ha riktigt proffsiga flygblad och affischer att sätta upp.

Vidar Steinbeck vår Norske kontakt som har varit en otrolig hjälp i den förberedande processen med vägval och framförallt vandringen i Norge. Utan honom hade det varit väldigt svårt att knyta ihop säcken i slutfasen. Vidar gav oss en otrolig hjälp tack vare hans expertis på området.

Svein Asland Ställde upp otroligt mycket för oss de sista två dygnen och hjälpte oss att lyckas nå toppen. Han hämtade upp oss efter vadringen, bjöd och på middag och sovplats på sitt kontor i Rjukan och stöttade oss även under toppbestigningen genom att skjutsa oss till bergets fot och hjälpa oss att få kontakt med lokaltidningen.

Familjen Mårtensson Daniels släktingar Jörgen, Hege och framförallt kusinen Henrik var till stor hjälp när vi kom fram till Norge. Hos dom kunde vi lämna cykelvagn, cyklar och annan utrustning så att denna sedan blev körd till Stockholm. Henrik gav oss också skjuts från Kongsberg till vadringsleden i Bolkesjö sent på tisdagskvällen.

Kjell Jonsson När vi helt utmattade efter 11mil den tredje dagen kom fram till Degerfors dök räddningen upp iform utav Kjell Jonsson. Han visade enorm gästvänlighet genom att låta oss slå upp tältet på sin tomt och låna ut toa samt dusch. Dessutom bjöd han på frukost morgonen därpå.

Jeanette Fry vår rektor som var den första vi vände oss till när vi ville be om att få genomföra vårt lite ovaliga projektarbete. Hon stödde oss och tog vidare frågan till skolledningen där Anders Boman godkände projektet och gav oss tillåtelse att börja jobba.

Vi vill även tacka de tidningar som valt att skriva om oss och på så sätt bidragit till vår marknadsföring. Mitt i Nacka, Uppsala Nya Tidning och Rjukan Arbeiderblad.

Dessutom Olov och Annika Bokefors, Roger och Elisabeth Jonsson våra föräldrar som på så många sätt under ett års tid har fått tackla oss i planerandet av JonssonBokefors-Challenge. De har hela tiden trott på oss och litat på oss och utan deras ständiga hjälp både i vardagen och med projektet kan jag ju ärligt säga att vi aldrig hade lyckats.

Tack!

Bilder (Del 4/4)

Gaustatoppen höjd i dunkel denna fredag morgon den 15 juni 2012. Det var en tät dimma som omslöt oss under  hela våran vandring upp mot toppen.

en kort vätskepaus en bra bit upp på berget. Det var kallt och som ni ser mycket snö, en riktigt rå förmiddag!

JonssonBokefors, redo att avsluta sitt "challenge" genom att på projektets tolfte dag nå Gaustatoppens högsta punkt. Här vid toppbestigningsledens början.

Så här högt uppe är det inte mycket liv. Inte många växter eller djur klarar av det stränga klimatet. Gaustas branta sidor bestod av stenrös som på sina st'llen var snöbeklädda. Någonstans långt bort i dimman finns vårt mål.

Jonsson nedanför trädgränsen, högt upp i skyn sträcker sig berget som är känt som Norges vackraste fjäll.

Här är jag tillsammans med vår support Svein Asland precis innan vi ska börja bestiga toppen. Svein var till enormt stor hjälp för oss när vi kom till Norge. Utan hans insats hade projektet blivit svårt att genomföra, stort tack!

Jonsson halvägs uppför bergets steniga bergssida.

Där uppe är toppstugan!!!!

Vi klarade det!!!!! Med den Svenska flaggan vajande i handen har vi efter nästan två veckor nått Gaustatoppen 1883m.ö.h

Dimman omslöt oss fortsatt när vi stod högt upp på den mäktiga toppen. Det var förövrigt på den bergskam ni kan se på bilden som vi klättrade ut på för att nå längst ut till bergets högsta punkt.

Vi var både glada, stolta och utmattade när vi tillsist nådde toppen, grym känsla!!!

Den svenska fanan som följt med oss hela vägen placerades på toppen och där lär den sitta en lång tid framöver!

Efter toppen var nådd gick vi ner cirka 10min och ett antal höjdmeter till toppstugan. Där inne satte vi oss och käkade medhavd lunch medans vi huttrade i den iskalla vädret.

Påvägen ner bjöds det på Anja Pärssons "Sälen"

Kraschlandning!

Framåt mitt på dan då vi traskade ner för bergets sida igen sprack det tillsist upp och vi blev åskadare till en helt magisk utsikt.

Inget vatten smakar så gott som riktigt Gaustavatten!

Slutligen fick vi en bild med oss båda nedanför berget.

Gaustatoppen, telemarks högsta berg, ett av de högsta bergen i södra Norge och på så sydliga breddgrader överhuvudtaget.

Nedanför berget i dalen ligger staden Rjukan där vi tillbringade natten.

Bilder (Del 3/4)

Cyklisten Jonsson vid lunchstoppet mellan Drammen och Hokksund
Jag själv iförd hela cykelutrustningen från Merida och Söder Cykel! Ser rätt proffsig ut tycker jag!
Vilopaus halvvägs upp på fjället
Vandraren Daniel bar stolt den svenska fanan, här vid hyttan Sigridsbu ca 1000m.ö.h
Det var riktigt kallt på fjället, mycket snö och t.o.m is på vissa av sjöarna!
Höghöjdslunch smakar alltid bra, denna gång snabbmakaroner och köttbullar i tomatsås, standard
När vi kom ut ur skogen mellan som låg i dalen mellan alla bergstoppar hittade vi detta bebodda hus där en hund låg och vilade på trappen, hur är det möjligt att bo såhär långt ifrån en väg undrade vi.....!?
Långt bort i fjärran kunde vi nu för första gången ordentligt se Gaustatoppen!
En riktig viking som inte lägger sig trots den stenhårda vandringen
Vandringens garanterat vackraste utsiktsplats, heeelt magiskt! Detta var under eftermiddagen vandringsdag två. NIIIICE!!!

Bilder (Del 2/4)

Denna ständiga disk,inte det roligaste på resan men något som man ändå var tvungen att sköta! Bodde man vid en sjö hade man ju iallafall obegränsat med diskvatten! Detta är från första kvällen i Norge, lägg märke till min snygga Norgemössa....
Glatt humör vid det schyssta tältlägret längst ute på en udde i en fin norsk skogssjö. Här kan ni även skymta tält och Daniels cykel med väskor.
Man tar de chanser man får att torka grejer. Vi hade förvisso med oss en tvättlina men det var ofta grenarna som lägret fylldes av kläder och annan utrustning över natten. Här ser ni ju även vår fantastiska vagn, älskad för att den möjliggjorde att få med all packning, men samtidigt hatat för att den var så otroligt tung att dra. I bakgrunden syns även min nyinköpta Merida cyclocross, bra grejer!
Framme i Oslo och Ekebergs camping. Riktigt bra camping faktiskt med vackert läge ovanför de centrala delarna av huvudstaden. Dessutom, tänk vilken lyx det var att kunna duscha och gå på toaletten....!
Campingen hade en fantastisk utsikt över det vackra Oslo. Operan, slottet, finanskvarteren, Centralstationen, Holmenkollen. Allt kunde man se uppefrån Ekebergs höjder!
I lortiga vandringskläder turistade vi på vilodagen (måndagen) i den norska huvudstaden. Här Daniel i våra sponsrade SmartWool kläder framför slottet.
Daniel har som grej att besöka så många olika Hard Rock Caféer som möjligt. I Oslo kunde han/vi beta av en till genom att där köpa varsin stor glass.
Operan i det (som vanligt) ostadiga vädret
Daniel bredvid NRKs TV-team som spelade in ett program vid opera huset. Synd att dom inte gjorde ett reportage om oss också..... ;-P

Dag 13 Hemfärd

När vi vaknade på Ekebergs camping smattrade vattendropparna mot tältduken. Vi lagade frukost och middag att ta med på tåget i campingens primitiva kök och sedan var det dags att plocka ner tältet en sista gång, i ösregn. Kändes ändå som en bra sammanfattning av de två senaste veckornas väderförhållanden....!

Därefter gjorde vi av med våra sista norska kronor på buss ner till centralen. Vid det här laget hade vi redan många gånger fått känna på hur extremt dyrt det är i vårt västra grannland. Vi käkade lunch på Burger King innan vi 15:49 satte oss på tåget hem till Stockholm. Resan gick bra, det var skönt att bara sitta still och inte behöva tänka på något. Men efter 5h började det trots allt bli lite segt och man längtade ordentligt hem.

Strax före klockan 22:00 på lördagskvällen återvände så JonssonBokefors till den svenska huvudstaden. Vi blev upplockade av min farsa och körda till Daniel. Där packade vi om alla prylar och lastade in min utrustning i vår Skoda Yeti. Avslutningsvis bjöd även Daniels mamma på våfflor innan jag och farsan satte oss i bilen.

Strax före klockan ett var jag äntligen hemma i Uppsala. Jag slängde in de blöta och svettiga kläderna i maskinen och somnade sedan skönt i min egen säng. Efter två veckor var nu JonssonBokefors-Challenge 2012 över.

Bilder (Del 1/4)

Schysst första camp va? Mitt i den Sörmländska skogen kom vi fram till den fina sjö vi tänkt slå läger på, men det var inte så lätt att hitta en bra tältplats....
Den tredje dagen sken solen och humöret var på topp, inte så konstigt då det var 6 juni Sveriges Nationaldag
Lunch vid den vackre Glafsfjorden i Värmland
Vacker kväll i Jössefors utanför Arvika
Man kanske inte hade den bästa hygienen under resan men bortsa tänderna bör man ju iallafall göra

Samma väg, fast baklänges

Jag och Daniel sitter på tåget med knappa två timmar kvar till Stockholm. Under eftermiddagen har vi passerat flera av de orter vi besökte under cyklingen, vilket känns lite konstigt men samtidigt väcker många minnen.

Vi vill också passa på att tacka alla er som följt oss och på olika sätt stöttat oss under våran resa. Det har betytt otroligt mycket.

Nu är JonssonBokefors-Challenge 2012 över. Men detta betyder inte att min och Daniels glöd för äventyr och kamp mot cancern är slut. Vi har redan börjat fundera på vad man skulle kunna hitta på nästa gång, så vem vet, om ett år kanske vi är iväg igen!? Detta återstår att se men i nuläget ska det bli skönt att komma hem och ha ett välbehövligt sommarlov.

Resan är alltså snart slut men det betyder inte att hela projektet är över. Insamlingen stänger inte förren sista Juni och fram tills dess kommer bloggen och Facebook-sidan vara fortsatt väluppdaterade. Självklart kommer en väldig massa bilder från resan läggas upp och det vill ni inte missa!!! Dessutom ska en sammanfattning av resan skrivas samt en text med "äventyret ur Daniels perspektiv" eftersom det hittills bara är jag som skrivit. Så jag säger bara det, sluta inte läsa bloggen för det är nu det bästa börjar.

I övrigt tackar vi för att ha fått vara med om en sådan spännande resa som knappast lär vara den sista, hörs!

Dag 12 Toppbestigning

06:30 ringde klockan och vi klev ur sängen. Idag gällde det! Upp och packa väskorna med lunch och tjocka kläder, det var kallt på toppen. Många minus varje natt. Efter frukost kom Svein och hämtade oss. Han skulle köra oss till början av den vandringsled som går upp på toppen.

Svein berättade att han fixat en intervju till oss med Rjukans lokaltidning och att vi skulle träffa reportern vid vandringsledens början 08:30. Vi hade därför lite tid på oss så Svein körde en Sightseeing i Rjukan centrum innan vi åkte upp mot berget. Väl där mötte vi upp reportern som höll en intervju med oss och tog en massa fotton. Samtidigt kom också en gubbe förbi, vi kallar honom Mr Gausta, han jobbar för turistföreningen och hade varit uppe på toppen 1306gånger!!!!! Vi pratade en stund med honom och därefter vid nio tiden på morgonen tog vi de första stegen uppför stigen mot toppen.

Berget låg täckt i en tjockt lager dimma så vi kunde inte se toppen som sträckte sig högt ovanför oss. Vi följde de rödmarkerade T:n som visade leden men kom trots allt fel. Vi följde bara efter de steg i snön vi såg framför oss och plötsligt var vi långt ut i ett stenrös. Upp med kartan, nä men det är nog här ändå! ....... Vi fortsatte ytterligare en bit i det branta stenröset men insåg sedan att detta bara måste vara fel och vände tillbaka. Slutligen hittade vi tillbaka till leden och fortsatte uppåt. Snart var vi ännu en gång ute på villovägar i snön men denna gång hjälpte kartan oss och ibland när dimman lättade något kunde vi skymta toppstugan högt där uppe.

Två timmar efter vi börjat vandringen var vi så uppe vid toppstugan och telefonmasten efter en brant sista klättring. Men ännu var inte toppen nådd. För att stå allra högst upp på Gaustatoppen behöver man nämligen gå ut ungefär 10min på en smal bergskam och ta sig upp några ytterligare höjdmeter. Detta var också vad vi gjorde. Ute på den smala kammen vandrade vi ensamma, på båda sidor om oss störtade bergväggen brant ned och luften var ett enda vitt hav. Men så, vid strax efter klockan elva nådde JonssonBokefors-Challenge 2012 Gaustatoppens högsta punkt 1883m.ö.h!

Vi hade klarat det!!!!! På den tolfte dagen, efter dryga 75mils cykling och 16h vandring och en toppbestigning stod vi tillsist på toppen. Känslan var minst sagt obeskrivlig!

Vi fottade oss och placerade slutligen den svenska flaggan på toppen innan vi startade vandringen tillbaka. Vi käkade lunch i hyttan innan vi fortsatte ner. På vägen mötte vi också Mr Gausta som nu bestigit toppen 1307 gånger, denna dag på skidor....

Efter detta fortsatte färden ner där vi träffade på ytterligare människor påväg uppåt. Inte konstigt med tanke på att berget sägs vara Norges vackraste fjäll. På vägen ner lättade så tillslut också molnen och gav oss en fantastisk utsikt. Vi passade också på att köra "Sälen" i en av snöbackarna innan vi var tillbaka nere på vägen och blev upplockade av Svein.

Vi kördes ner till kontoret igen. Packade snabbt om väskorna och sedan var det dags att hastigt ge sig av från Rjukan. Vi satte oss på en buss som tog oss till Oslo och där tog vi sedan ännu en gång in på Ekebergs camping.

Glada och nöjda över att ha klarat av utmaningen somnade i tillsist in medans solen försvann bakom bergen bakom Oslo.

Dag 11 Lera upp till knäna men många vackra ljusglimtar

Vi gick som vanligt upp tidigt, lagade gröt och diskade i den intill liggande bäcken. Sedan tog vi ner tältet och gav oss iväg vid 9:10. Humöret var betydligt bättre idag och vi drog iväg nerför skogsstigen diskuterande ekonomi, skola och framtiden. Båda kände sig fortsatt pigga vid första stoppet med utsikt över Gaustatoppen i fjärran. Under gårdagen hade vi bara kunnat skymta toppen som var dold bakom molnen men nu var vädret bättre och berget reste sig majestätiskt i horisonten.

Färden fortsatte men blev allt tuffare. Såhär tidigt på säsongen, leden "öppnade" 1:a juni är det extremt blött och lerigt uppe i markerna. Det ligger fortfarande fullt med snö på topparna och ett av gårdagens bättre minnen var när jag kanade ner för en brant backe på snön och nästan mejade ner Jonsson nedanför.

Vi hade nu alltså flera timmar mitt på dagen med myrvandring framför oss. Helt otroligt blött och grisigt var det och dessutom, det tog slut på bäckar. Vi gick alltså igenom dyngsura mossar med lera och fukt upp till knäna men det fanns inget drickbart vatten så långt ögat nådde. Vi gick och gick och blev båda allt hungrigare och törstigare. Tillslut visste vi inte vad vi skulle ta oss till, steka på korven utan någonting till som lunch?

Det var nästan så man började hallucinera när vi tillsist kom fram till en liten bäck, tack gode Gud!!!

Vi lagade lunch och blev på bättre humör igen lagom till att det ännu en gång började gå upp mot fjället. Övre Fjällstul hytta hade vi passerat tidigare på dagen och nu skulle vi över ett fjäll för att nå den sista hyttan, Daggrö.

Det blev en tuff men väldigt vacker etapp med en liten paus högst upp på en topp med den fantastiska utsikten över fjällvärlden. Väl nere vid hyttan stannade vi och Daniel ringde vår norska kontakt Svein. Det var han som skulle plocka upp oss och köra oss till Rjukan för sista dagens toppbestigning. Det går nämligen inte att vandra hela vägen till Rjukan då det ligger en stor sjö emellan och därför inte går någon vandringsled. Vi bestämde tid för hämtning och tog oss sedan den sista halvtimmen ner till den väg där vi skulle bli upplockade.

Soppa lagades på stormköket medans vi väntade på Svein men lagom till att vi ätit upp drog mörka moln in över berget. Men det var inte regn, det var hagel....

I hagelskuren satt jag på huk och diskade i den lilla sjön vi befann oss vid och försökte hålla värmen uppe. Det var riktigt Svinkallt så vi var glada när Svein kom och plockade upp oss. Vi blev sedan körda den häpnadsväckande bilvägen ner till Rjukan där vi skulle bli bjudna på mat på kontoret. Vi käkade en underbar middag med rejäla köttbitar och blev även erbjudna att sova i kontorets lägenheter över natten. Svein jobbar på energibolaget Statkraft som har flera vattenkraftverk i Rjukanområdet. För medarbetare som kommer långt ifrån har man små lägenhets rum i kontorsbyggnaden. Vi tackade inte nej till dusch och tak överhuvudet, framförallt skulle vi ju också kunna torka alla blöta kläder inför toppbestigningen. Att få komma inomhus och sova i en säng för första gången på nästan två veckor kändes som rena lyxhotellet och vi var på riktigt gott humör när vi gick och la oss och såg fram emot morgondagens toppbestigning. Ovanför oss sträckte sig toppen, vi var så nära nu!!!!

Dag 10 Krävande vandring på fjället

Vi tog en liten sovmorgon och kom inte iväg förrän 10:15. Natten hade varit ovanligt skön då vi låg uppe på ett tjock lager mjukt blåbärsris och mossa.

Men starten av dagen blev en riktig chock. Först var vi tvungna att härda ut en total invasion av knott. Hela luften var ett enda stort moln av dessa fruktansvärda insekter som tar sig in överallt och biter sig fast. Vi var därför enormt lättade över att komma iväg men då fortsatte utmaningen. Upp upp upp för den grusväg som ledde till vandringsleden i Nordstul och väl framme efter 45minuter var vi redan helt färdiga....

En kort paus och sedan fortsatte traskandet uppför berget. Vi passerade efter en stund trädgränsen men stigen bara fortsatte uppför. Ryggsäckarna skavde mot axlarna och syran sprutade i låren samtidigt som pulsen var på högvarv.

Under en period hade vi det båda riktigt tufft innan vi stannade för smörgåsstoppet. Vi var nu högt uppe bland molnen och dimman låg tjock. Vi hade svettats en jäkla massa hela vägen upp och när vi nu stannade blev vi snabbt nerkylda. Vi fortsatte därför och nådde tillslut Sigridsbu, en hytta högt uppe på kalfjället kanske 1100m.ö.h. Vi fortsatte efter att ha fyllt vattenflaskorna och nu var det inte lika brant längre. Istället lättade molnen och trots att det var jobbigt var etappen fram tills lunch en ren njutning med obeskrivligt storslagen utsikt.

Lunch, snabbmakaroner och köttbullar med tomatsås lagades med stormköket på en klippavsats medans solen sken. Det var dock kyligt så man var glad att ge sig iväg igen och få upp värmen.

En stund efter lunch började så stigen slutta neråt igen, ner från fjället. Detta gjorde det mindre jobbigt för pulsen men ännu tuffare för musklerna som var tvungna att orka hålla emot i den branta och steniga utförslöpan. På eftermiddagen träffade vi också de första människorna på vandringen. Tre stycken yngre norska män som var påväg i motsatt riktning. Den sista biten till nästa hytta (Eriksbu) var jobbig för mig, det hade varit en tuff dag och kroppen var tömd på energi, dessutom hade mobilen med spotify slut på batteri så jag kunde inte lyssna på musik utan bara höra mina tunga andetag. När vi så kom fram till hyttan vid 6tiden på kvällen visste vi samtidigt att vi var tvungna att fortsätta. Annars skulle vi aldrig hinna fram i tid dagen efter.

Sista 1,5h var riktigt sviniga. I jobbig och tråkig terräng nere i dalens täta fjällskog och blöta underlag med ständigt travande över bäckar. Först var jag mest förbannad över att benen inte bar och axlarna och höften gjorde ont men sista biten var jag så tom att jag inte orkade tänka utan vandrade framåt som ett spöke över rötter och stenar. Daniel var lika trött han och vi vandrade i tysthet.

När vi väl slog läger hade vi (inklusive) stopp varit igång i 10h. Det var en ganska kass tältplats med värdelöst underlag men det fick duga. Efter att utmattade fått upp tältet och slängt ihop middag somnade vi snabbt vid 22:00 tiden. Vi såg knappast fram emot morgondagen utan insåg hur mycket vi hade underskattat vandringen!

Oslo sentralstajon

Vi har precis käkat lunch på Burger King. Nu går snart tåget som ska ta oss till Stockholm. När vi satt oss där ska jag uppdatera mer från de senaste dagarna. Vi hörs!

Dag 9 tuff sista etapp och framme i Kongsberg

Vi gick upp tidigt, så tidigt att våra Ryska campinggrannar inte ens hade gått och lagt sig än.

Snabbt fick vi ihop tältet och drog ihop alla prylar och stack iväg in mot centrum.

Det hängde tjocka moln över huvudstaden när vi tog oss ner till operahuset och den cykelbana vi tänkt köra på. Det var nog många morgontrötta Oslobor som hejade till när två cyklister med vagn och en Svensk flagga fladdrande svischade förbi i morgonrusningen.

Vi tog oss relativt enkelt igenom de centrala delarna men den jobbiga biten skulle snart börja. Samtidigt som det började bli allt sämre skyltat i Oslos västra förorter Sandvika och Asker blev backarna allt brantare och regnet började forsa ner över oss.

Det var en tuff bit innan vi tillsist tog oss ut ur Oslo och hade det första smörgåsstoppet. Därefter blev det lite lättare då regnet slutade och vi fick världens(?) längsta nedförsbacke ner till Drammen. Här blev nya svårigheter att ta sig igenom på cykelbanor men efter att vi frågat några trevliga norrmän om vägen löste det sig!

Vägen fortsatte i dalgången fram tills lunchstoppet på en grusväg med riktigt läcker utsikt. Här bestämde vi också att åka förbi Hokksund och där lämna vagnen hos Daniels släkting Hege som jobbar där, detta för att kunna få till det med upplockningen av all utrustning.

Därefter var det en mycket kuperad men vacker sista bit till Kongsberg i härligt väder. Efter en stenhård sista dag var vi alltså framme, herre Gud vi är i Kongsberg!!!!! Man kunde knappt fatta att cyklingen var över.

Vi stannade på en mataffär och shoppade käk inför vandringen, därefter packade vi om cykelväskorna och la ned det som behövdes i fjällryggsäckarna i samma veva kom också Daniels kusin Henrik och plockade upp oss och cyklarna. Han körde oss sedan högt upp i skogen till ett ställe som kallas Bolkesjö där vandringsleden börjar.

Problemet var bara att vi hade så dålig karta att vi inte visste exakt vilken väg man skulle ta upp till leden. Henrik släppte dock tillsist av oss på en skogsväg som vi trodde var den rätta. Vi var (som vanligt) svinhungriga och gjorde därför genast middag.

Medan vi satt där och käka kom så en man med två hundar förbi. Vi passade på att fråga om detta var vägen till vandringsleden och fick veta att så var INTE fallet, nähe......

Han beskrev vägen och efter middagen började vi alltså knata. Men ni ska inte tro att vi hittade rätt direkt. Nejdå först efter att ha gått fel en bra bit och frågat både en kvinna vid en busskur och en gumma i en stuga i skogen hittade vi rätt väg upp på berget.

Framme vid leden var vi dock inte, och trötta både fysiskt och psykiskt var vi när vi tillsist slog läger i skogen klockan halv elva på kvällen. Vi slocknade snabbt när vi krupit ner i säcken men fasade lite inför morgondagen. Vi hade ju fått en försmak av hur tufft det kunde vara att gå i brant uppförsbacke med en grymt tung ryggsäck!

Toppen is nådd!!!!

Ja imorse besteg vi, i en tjock dimma tillsist Gaustatoppen efter en småtuff men inspirerande vandring.

Efter lunchen gick vi ner för berget igen. Och tog en dusch i den lägenhet vi fått bruka under natten. Sen var det bara att packa fullt i ryggsäckarna och gå ner till busshållplatsen!

Vi vill även passa på att tacka alla er som stöttat vår insamling under resan, denna stängs inte förrän om ett par veckor så kanske kan vi med hjälp av er som ännu inte gett ett bidrag nå 20 000kr? Det vore iallafall helt fantastiskt!

Nu sitter jag och Daniel på en buss som ska ta oss från Rjukan till Oslo ikväll. Där tänkte vi att på nytt tälta på Ekebergs camping innan hemfärden till Stockholm imorgon.

Men nu ska jag uppdatera er om de senaste dagarna.....

1883m.ö.h JonssonBokefors har nått Gaustatoppen!!!

Vi klarade det!!!

Efter 12 tuffa dagar har vi äntligen nått slutmålet och placerat den svenska flaggan på Gaustatoppens högsta punkt!

Just nu sitter vi några höjdmeter ner, i toppstugan och käkar lunch, sedan fortsätter färden ner igen.

Kika in senare i eftermiddag så ska jag uppdatera er med vad som hänt de senaste timmarna och dagarna, hörs!!!

Vi lever!!!

God kväll:-D

Eftersom det varit så tomt på bloggen kanske ni trott att vi inte överlevt de sista etapperna men jo då!

Dock så har vi varit högt uppe på fjället i två dygn långt från både el tillgång eller täckning. Men nu, nu är vi äntligen framme i Rjukan vid Gaustatoppens fot. Där vi nu sitter reser sig berget högt över oss och är förtrollande vackert i solnedgången.

För att få ihop allt i tisdags stack vi ju tidigt från Oslo och det blev en tuff cykeldag. Sedan fortsatte fixet med att ta sig upp mot vandringsleden. Vi somnade snabbt och har sedan varit uppe på höga höjder i två dagar.

Imorrn bitti börjar så vandringen upp mot Gaustatoppen!!! Önska oss lycka till:-D

Snart framme!!!

Halloj!

Vi sitter på en väg och käkar lunch i den stora dalgången som går mellan Drammen och Hokksund. Förmiddagen har varit bökig men nu är det inte mer än dryga 3mil till Kongsberg. Sen blir det ingen mer cykling!!!

Nästa etapp nu i eftermiddag blir först till Hokksund där vi ska droppa vagnen hos Daniels släkting. Därefter cyklar vi de sista två milen till Kongsberg, handlar mat, köper tur karta och sedan blir våra cyklar upplockade och vi slår läger vid vandringsledens början.

Imorgon börjar så de tre dagarnas vandring till och upp på toppen!

En spännande natt!!!

Nu har jag så äntligen tid för att berätta vad som hände den där natten för några dagar sedan när vi utmattade slagit läger i ett skogsparti.

Vi var slitna och hungriga när vi tillsist kom fram och tyckte vi hittade ett schysst campingställe i skogen. Middagen klarades av och vi la oss i tältet för att krypa ner i säckarna. Daniel hade precis lagt på ett telefonsamtal med sin mamma och vi skulle släcka pannlampan som gav ljus i tältet när en bil plötsligt kör upp i närheten av tältplatsen. Det har börjat skymma men kan se strålkastarna träffa träden en bit bort.

Va fasen är det här tänkte vi båda och pulsen steg blixtsnabbt. Det hördes mansröster samtidigt som ett par personer klev ur bilen. Vi måste kolla vilka det är sa jag och Daniel kikade snabbt ut ur tältet. Jag kan inte se vad det är för några!!!?? Fick jag efter några sekunder som svar från Daniel medans rösterna närmade sig.

Jag greppade taget om kniven samtidigt som jag ålade mig fram mot tältöppningen. Vilka kunde det vara, rånare? Tankarna ven under några sekunder innan männen uppenbarade sig bara en liten bit bort......

Det var polisen!!!!

Hallå ropade jag förvånad men lättad till dom, hej! fick jag till svar. Är du själv där inne? frågade den ene samtidigt som jag fick skenet från deras stora ficklampa i ansiktet. Nä vi är två!!! Kan ni komma ut så vi får snacka lite sa dom, va fasen är grejen undrade jag, vad har vi gjort?

Jag hoppade ut i bara stumplästen och Daniel gjorde samma sak. Under tiden valde jag att släppa kniven ur handen så den föll ner på tältdukens golv.

Ja men ni ser ju helt normala ut! Sa den ene konstapeln, jo det hoppas jag! svarade jag. Vi skrattade lite och de började sedan fråga oss vad vi höll på med, långcykling jaha! Vi snackade ett tag med de väldigt trevliga värmländska poliserna men kom inte riktigt in på vad dom gjorde där i skogen egentligen.

Men efter en stund fick vi iallfall förklarat att det var boende i området som ring och berättat att de sätt någon skum typ smyga runt i området. Jaha men då är det lugnt, då var det ju oss i skogen de såg, vi kunde andas ut...... trodde vi......

Poliserna förklarade nu att det inte var första gången boende i området hört av sig och berättat om den skumma mannen. En gubbe som tydligen skulle tillbedja en reflexväst(!????) brukade glida runt i skogen. Polisen hade tidigare varit där och letat men inte funnit någon men trodde det hade att göra med det behandlingshem för narkomaner som låg i närheten.

Vi stod stumma medan de berättade färdigt, sedan sa dom att de var klara här och hoppades att vi inte blivit uppskrämda, det har vi ju visst det!!!! Förklarade jag medans de satte sig i bilen och drog iväg.

När jag och Daniel la oss i tältet bara tittade vi på varandra skrattade lite och sa att detta bara var för sjukt för att vara sant. Shit va läskigt, kommer bli svårt att sova sa vi först lite på skämt men snabbt började tankarna rulla om galningen i skogen. Vi kan bara inte vara kvar!!!!

Därför efter ett hastigt besökt valde vi att i mörkret riva ner lägret trycka allt i vagnen och ge oss av. Den tidigare stora tröttheten var utbytt mot skärpa och adrenalin. Vi rullade på i mörkret med hög puls och stannade inte för än efter 12km när vi kom till Edsvalla. Vi slog läger i skogen bredvid idrottsplatsen och fick relativt snabbt upp tältet i mörkret. När vi la oss kände vi oss trygga och somnade snabbt.

Ja herre Gud vilken konstig natt!!!!

Dag 7 Norska backar och krångel i Huvudstaden

När vi vaknat tidigt (06:30) och fixat klart med alla grejerna fortsatte vi skogsvägen mot Björkelangen. När till samhället fick vi vara med om resans hittills längsta backe. Herre Gud den tog ju aldrig slut medan vi åkte ner ner ner från bergen till dalgången.

Sedan fortsatte vi den lättåkta vägen till Aursmoen där vi hade fikapaus innan det bar av uppför backarna mot fetsund. Kan säga att man ryckte ordentligt i smilbanden när vi passerade en skylt med texten "Fet kommune"....

Väl i fetsund hade vi tänkt käka lunch men vi hittade inte någon restaurang utan stannade först i Osloförorten Strömmen där vi drog en hamburgare/pizza på det rätt risiga stället Charlies Kebab. Efter det fortsatte färden in mot stan. Jag hade haft vagnen de fem milen på förmiddagen och var väldigt glad att äntligen få slippa den.

Vi tuggade på in mot Oslo och till en början gick det relativt smidigt men sedan blev det allt bökigare. Vi försökte följa cykelleder och fick stanna flera gånger och fråga folk om vägen. Det var riktigt svårt och dessutom extremt kuperat men tillsist var vi framme på Ekebergs camping. Kvällen blev lugn med lite middag en kort promenad och sedan sänggång.

Oslo och nattens händelser

Hallå!

Jag och Daniel har precis käkat lunch på en schysst restaurang precis bredvid Karl Johan Gate. Det är skönt att slippa stormköket;-D

Tidigare idag har vi promenerat ner till city och spanat in centralstationen. Där har vi kollat upp hur och var vi ska ta tåg ifrån när projektet är klart. Vi ska nu vandra vidare och titta in slottet och hamnen, hörs!

Dag 8 vilodag och sightseeing i Oslo

Halloj!

Idag tar JonssonBokefors vila för första dagen på en vecka. Vi har sovit ut och tagit igen lite av all den missade sömn man haft på sistone, svårt att sova jättebra i ett tält....

Vi har lagat frukost och nu står jag och diskar, här näst ska vi ta en promenad in till centrum (eller Sentrum som det ju heter på norska) och spana in sevärdigheterna. Ska bli spännande då jag aldrig varit här förut!

Imorrn fortsätter sedan resan mot Kongsberg! Ha det gött vi hörs senare under dagen:-D

Utmana-Övervinna-Besegra, vi skanå Gaustatoppen nästa vecka!!!

Nu ska jag lägga mig, Daniel sover redan här bredvid mig. Men imorrn har jag gott om tid att skriva mer om de senaste dagarna medans vi, i skitiga kläder turistar i Oslo!

Dag 6 Ödemark och gränspassering

Vi slog läger vid en vacker sjö i den lilla byn Jössefors Väster om Arvika och hade en riktigt fin och trevlig kväll innan vi la oss tillrätta i den skogsdunge vi slagit upp tältet.

När vi vaknade på morgonen var vi dock inte lika glada, ösregn.... Vi lagade frukost och hade sedan ett högt tempo med att få ihop all utrustning. När vi tillsist kom iväg slutade regnet men vi var redan blöta och kalla.

Jag hade vagnen och kände direkt att det skulle bli en jobbig dag. Vid första stoppet på Coop i Åmotsfors var jag svintrött men fick sen lite nya krafter och bet ihop. Lunchen käkades i Skillingsfors och nu kändes det som man verkligen var borta i ingenstans.

Men nu hägrade gränsen en dryg mil bort och man lände sig beslutsam när man efter lunch började trampa. Men nu kom regnet.

Det öste verkligen ner och samtidigt byttes asfalten ut till grus och allt blev en enda stor lervälling. Man var så blöt när vi tillslut nådde gränsen, samtidigt var det väldigt skönt. Vi tig ett stopp i Vestmarka på den norska sidan och bestämde sedan plats att campa på.

De sista två milen var så jäkla tuffa. Riktigt kuperat och jag var så trött efter en hel dag med vagnen ( när man har den går man ständigt max i varje backe, i 10mil!!!). Men vi tog oss till sjön Setten och kunde hitta en väldigt mysig tältplats längst ut på en udde. Kvällen blev fin så slutet gott allting gott, nu var vi tillsist i Norge!!!!

Helsning fra Oslo!

Halloj kära läsare, ledsen att jag inte uppdaterat tidigare men vi har varit mitt ute i ödemarken utan tillgång till varken el eller 3G nät. Men nu är vi framme i Oooooosloooo,härligt!

Nu är minst sagt grovjobbet avklarat så här efter en veckas trampande. Vi har två korta dagsetapper kvar till Kongsberg innan vandringen men imorgon (medan) våra klasskamrater sitter på skolavslutning tänkte vi ha en vilodag för att ladda batterierna inför den andra halvan av resan!

Men nu ska jag berätta om de senaste dagarnas äventyr....

Dag 5 Nu börjar man vara långt hemifrån!

Goddag gott folk, idag flyter det på vi är nu framme i Arvika efter ungefär 7mils cykling och dan ska avslutas med kanske 5-10km till innan vi slår läger. Ska försöka hitta något schysst place vid någon sjö!

Solen skiner och vägen har varit relativt lättsam idag så vi är på gott humör. Nu håller Daniel på och handlar käk, vi måste handla på oss innan vi sticker ut i ödemarken medans jag står och laddar mobilen inne på Coop. Måste se riktigt rolig ut där jag står i mataffären med en sladd hängandes mot väggen.

Vad som hände igår kväll hinner jag inte berätta nu utan ni får vänta tills ikväll. Men jag kan ju avslöja att det var både poliser, nattkörning, tältuppsättning i mörkret och knarkare med i bilden.....

Dag 4 Sola i Karlstad

Tjabba!

Sitter och lagar mat i ett skogsparti en bit utanför Värmlands huvudstad.

Kan börja med att säga att vi fortsatt håller planen med 10mil/dag. Vi har nämligen kört precis 40mil (+några km) inför kvällens stopp.

Gårdagen flöt väll på hyfsat men vi fick göra om vägvalen på ett par ställen och hade stora problem med cykelväskorna. För min del var det en rätt skön nationaldag med det fina vädret men Daniel hade det destå jobbigare med vagnen som skulle dras.

Efter att ha kört 11mil kom vi trötta och utsvultna fram till Degerfors. Vi orkade bara inte leta någon sovplats innan middagen så vi drog upp stormköket i en skogsdunge i ett villa kvarter i norra Degerfors.

Men när vi står där och våndas kommer en gubbe som är ute och går med sin hund fram till oss. Vi pratar en stund och berättar om vår resa och då erbjuder han oss att slå upp tältet i hans trädgård. Vi som inte alls visste var vi skulle ta vägen tackade ja direkt vilket ju var en riktig höjdare.

Farbrorn, Kjell Jonsson som bodde själv i en villa var jättetrevlig, vi slog upp tältet på hans baksida och fick sedan både duscha och använda toaletten, vilken lyx!!!!

Imorse fick vi sedan frukost och pratade ett tag med Kjell innan vi drog vidare. Första stoppet var i Kristinehamn där vi käka några mackor. Sedan var det svårt att se vilken väg som skulle passa bäst men vi lyckades riktigt bra, vi kom på Sverigeleden och följe sedan den hela vägen till Karlstad.

För övrigt bör tilläggas att vi har träffat väldigt många trevliga hjälpsamma människor längs vägen som varit nyfikna vad vi är för några. Sånt är ju väldigt kul!!!

Efter att ha krånglat sig in i Karlstad Centrum handlade vi käk och fyllde på vatten. Vi gled också förbi en cykelaffär och fick våra trasiga väskor utbytta. Tack MERIDA för hjälpen. Efter detta drog vi ut en halvmil från stan och slog upp tältet i skogen på väg mot Edsvalla.

Det blev som vanligt mycket att fixa med på kvällen men nu är vi klara och ska lägga oss, hörs imorrn på vägen mot Arvika!!!'

Skulle precis uppdatera ovanstående inlägg när världens sjukaste grej precis hände, berättar mer om det imorrn, men som ni ser vi är vakna fast klockan är över 01:00........ Spännande;D

Dag 3 För kung och fosterland

6e juni, Sveriges nationaldag och vad passar då inte bättre än att befinna sig i självaste Svensson Svenssons hemstad Örebro för förmiddagsfika!?

Färden har sedan fortsatt västerut och senaste milen har vi börjat klättringen uppför bergen. Nu ska vi precis ge oss av från lunchstoppet i Garphyttan, Degerfors nästa!!!!

Dag 2 nu börjar man vänja sig

Hallå gott folk och varma hälsningar från högsjön mellan Arboga och Örebro.

Projektets andra dag är avklarad. Vi gick upp 07:30 och började sen plocka ihop prylar och laga frukost. Det märktes att vi inte är vana och att vi lämnat allt ofärdigt igår för det tog en jääääkla tid att komma iväg (3h) men tillsist efter vissa smärre problem bland annat med cykelväskorna som oroväckande nog redan börjar falla sönder i sina beståndsdelar kom vi iväg.

Denna dag var det min tur att ta vagnen och det var tunga backar i skogen den första biten till Ärla. Här hade vi vårt första break, hittills hade vädret varit fint men nu kom en rejäl skur så vi blev ordentligt nerkylda innan nästa stopp för lunch i Eskilstuna.

Här visade det sig dock att vi kört fel, typ en mil åt fel håll så vi fick göra om vägen och körde längs Mälaren via Kungsör och sedan Arboga. Här handlade vi lite käk och sen fortsatte sista biten till kvällsstoppet.

Gudarna verkar dock vilja jävlas för det blev en repris av gårdagen. En extrem skur de sista kilometrarna och som sedan fortsatte när vi skulle sätta upp tältet. Men tillsist fick vi upp allt och gjorde klart middagen.

Nu ska vi sova för imorrn ska vi iväg tidigt och utnyttja det (troligtvis) fina vädret! Gonatt:-D

Dag 1

Efter det misslyckade försöket i lördags kom vi idag äntligen iväg ordentligt. Jonsson som hade vagnen var riktigt stark och höll glöden uppe till Södertälje i bra tempo, trots att det kändes som det bara var uppför, uppför och åter uppför! Herre Gud va mycket backar det är i Stockholm! Jag kände mig riktigt seg i kroppen men kämpade på bakom vagnen och blev allt piggare under dagen.

I Tumpa blev vi ikappåkta av två andra långcyklare. Ett par Österrikiska herrar som (hör å häpna) var påväg från Oslo hem till Wien. Vi tog sällskap en bit och snackade lite medan vi hade dagens första stopp på en OKQ8 mack innan vi vinkade hej då igen.

Efter lunchen i Södertälje fortsatte färden västerut och nu kom regnet. Efter bara några lätta skurar på förmiddagen öppnade sig himlen och vi var dyngsura när vi kom fram till Läggesta station och tog där ett ordentligt break. Sista biten var slitig för Daniel som haft vagnen hela dan och när himlen öppnade sig en andra gång var man riktigt seg trött och kall. Men när man med 5km kvar inte trodde att det kunde bli värre ersattes asfaltsvägen så av grus, och löst sådant. Vagnen gick knappt framåt utan trycktes ner i leran och jag med min nya cykel bara vinglade runt.

Tillsist kom vi dock fram till sjön där vi planerat att slå läger, i ösregnet fick vi upp tältet och så framåt sju tiden klarnade det upp. Vi lagade mat och hängde kläderna på tork, lagom tills det att det för en timme sen kom ännu en störtskur och vi fick kasta oss in i tältet. Och här ligger vi nu och myser men ska snart sova efter en dag med väldigt blandade känslor.

Jaja nu är vi igång! Hörs imorgon!

Ps 9,5mil körde vi, helt ok:-D

Nu sticker vi (igen)!

Den här gången har vi inte tänkt komma tillbaka förrän slutmålet är nått!

Nya tag!

Hallå alla kära läsare:-D

Ja som tidigare nämnt är JonssonBokefors tillbaka i Nacka och laddar om. Vi hatar verkligen att inte fullfölja vad som är planerat men igår var den kallaste Junidagen i Stockholm sedan 1928(!!!!!!!) och det är svårt att vare sig cykla eller sätta upp ett tält när man hackar tänder och kroppen är bortdomnad...

Men nu tar vi nya tag, vädret ska bli bättre, fortsatt ganska dåligt men inte alls så extremt som igår. På ett sätt var det också bra vi bestämde oss för att börja om. Vi hade ju aldrig testkört vagnen innan och det var minst sagt en chock när man hakade fast den i cykeln, så jäkla tung!!! Idag packar vi om och tunnar ut packningen. På så sätt kommer vi kunna hålla en högre fart under resan vilket krävs för att hålla tidsplanen. Idag hinner vi också med att förbereda de grejer som vi inte hann i fredags och var tvungna att strunta i.

Vi vill också sända ett stort tack till alla ni därute som varit med och stöttat oss i kampen mot cancern. Över 15 000kr har vi med er hjälp samlat in, det är ju helt fantastiskt!

Imorgon beger vi oss av igen, ett nytt försök och då kommer vi vara betydligt bättre förberedda, ska bli härligt att få ge sig av!!!

Okej, det finns visst dåligt väder...

Denna dag kommer antagligen gå till historien som den kallaste sommar-dagen detta århundrade!

Jag och Daniel sitter inne på Willys i Södertälje och börjar sakta få tillbaka känseln i kroppen.

Under dagen har regnet öst ner. Vinden har piskat med en hastighet på över 10m/s och temperaturen.... Ja om vi säger såhär, det var varmare på julafton i Stockholm än var det är idag.

Jag vill också meddela att JonssonBokefors efter en fruktansvärt jobbig funderare bestämt oss för att avbryta. Kylan (5grader) och regnets kraftiga nerkylning gör det omöjligt att fortsätta. Vi har verkligen försökt under dessa extrema förhållanden hela dagen. Det var grisigt men fungerade i tre mil, men sedan blev det fullständigt outhärdligt, vi trodde båda vi skulle förfrysa både händer och fötter.

Vi beger oss nu hem till Daniel igen och laddar om. Ja för självklart så ger vi inte upp, självklart kommer vi nå toppen, om än lite försenade.

Vi väntar ut vädret lite och siktar på att kanske komma iväg på måndag istället.
Det känns riktigt förjävligt att behöva bryta men vädret rår man inte på, vi valde ju trots allt att resa på sommaren för att det skulle vara tillräckligt bra förhållanden.

När vi nu också kommer tillbaka tänker vi även tunna ut packningen med mat och vatten, tyngden i vagnen gör att vi inte kan hålla planerad fart.

Men misströsta inte!!!!!!!!!!! inom en snar framtid är vi iväg igen, lite mer erfarna och garanterat redo för utmaningen. Nu har vi fått en extra testdag så vi vänjer oss vid utrustningen och dessutom blev det ett schyyst träningspass;-D

Nu sticker vi!

"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!"

Det är helt otroligt vad tiden går fort! Nu är vi framme vid sista kvällen innan avfärd, och jag tycker det känns som att det bara var några veckor sedan vi kom på idéen om projektet.
Nu håller jag och Jesper på att tömma våra rum på internatet, för att sedan bege oss hem till mig för att packa ner all utrutsning i cykelväskorna och cykelvagnen. Det kommer helt klart bli en utmaning att få till packningen, med allt vi ska ha med oss!
Såhär kvällen innan känner jag mig lite pirriig och spänd, men samtidigt laddad och förväntansfull. Det ändå tråkiga är att vädret ser ut att bli ganska dåligt under resan, men vi får hoppas att metreologerna är "ute och cyklar". Annars får vi gå efter mottot: "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!" Hur som helst så ska det bli väldigt kul att komma iväg, vi är båda ganska trötta på förberedelser vid det här laget...

Det här är förmodligen det sista blogginlägget innan avfärd, men vi ska försöka uppdatera bloggen så ofta som möjligt under resan. Till er som ännu inte skänkt till vår insamling, så är det ett gyllene läge att göra det som en stöttning på vägen!

Wish us luck! /Daniel

Där uppe ska vi stå om 13 dagar!