Tingsrätten och Tempocykling!

 

Chillar i soffan hemma efter en hektisk dag. Efter skolan var slut drog jag direkt till löp, packade väskan och satte mig på tåget hem. Efter ankomst till Uppsala gick jag den lilla biten från stationen till tingsrätten. Jag ska som tidigare nämnt skriva en uppsats och man måste ju leva upp till sitt rykte som juridisk expert…..!?

På tingsrätten fick jag sedan intervjua en av rådmännen samt en nämndeman och även hon som är administrativt ansvarig för nämndemännen och jag fick höra på deras syn i frågan om nämndemanna systemet fungerar och är rättssäkert. Måste erkänna att jag varit väldigt skeptisk till varför man ska ha lekmän som dömer i våra domstolar men domaren och nämndemannen som var förespråkare i frågan lyckades till viss del få mig att ändra uppfattning. Jag fick också chansen att se hur det ser ut i tingsrättens lokaler som inte är öppna för allmänheten, alltså bakom rättsalarna vilket var väldigt intressant. Så 2h 30min efter ankomst gick jag nöjd därifrån med några lyckade intervjuer och en massa ny kunskap, kul!

Jag blev sedan upphämtad av mamma på stan, åkte hem och käkade middag och vid halv åtta drog jag ut på en liten cykeltur. Tryckte på ordentligt i 1h 30min och susade fram med bra fart över det uppländska landskapet och fick väll ihop en 4mil i alla fall, skönt pass och härlig känsla att bara sticka iväg och köra. Bra för en stadsbo att få känna på naturen lite också, titta bara vilka djur jag såg under passet: Hästar, kossor, rådjur, räv och t.o.m en igelkott!!!!! Inte varje dag man som 08 bo stöter på rävar och igelkottar. Men när man är ute på cykeln verkar ju allt vara möjligt. Tänk då bara hur mycket vi kommer få se om 2,5 vecka när vi sticker iväg på resan mot Norge!

 

Imorrn drar jag till Dalarna och Jonsson han drar till London. Ha nu en trevlig röd dag allihopa, vi hörs!

Utmana, besegra, övervinna

Mot toppen- Mot cancern!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag kan se den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback