Natur vs Sam!

 

Den ständiga frågan, vad är bäst att välja: Natur eller Sam?

Så många gånger vi har debatterat detta på löp, så många gånger som jag har fått kämpa för min sak mot naturarna. Debatten har tidvis varit skämtsam tidvis varit hård och ännu är den långt ifrån över. Jag tror många andra känner igen sig i det jag säger.

Sen kan man ju även blanda in teknikprogrammet eller ta de teoretiska linjerna gentemot yrkesutbildningarna men eftersom de flesta på Löpargymnasiet studerar Natur eller Sam är det den mest förekomna diskussionen.

Jag gick på Tiundaskolan i Uppsala från årskurs 4-9. Det var en bra skola med god stämning. Inte direkt den flådigaste men den ligger i ett lugnt område och hade bra lärare. För mig var valet att välja den Samhällsvetenskapliga linjen på gymnasiet självklart. Jag har alltid varit mest intresserad av samhällsämnena. Förut mest historia och geografi nu mer statsvetenskap och juridik, gärna med ett internationellt inslag. Hoppas kunna läsa någon sådan utbildning på universitetet. Intresset för juridiken har jag fått från mamma och pappa och när den inriktningen fanns på Rudbeck tyckte jag det kunde vara kul och nyttigt att läsa dom kurserna. Jag har valt kurser på gymnasiet med hjärtat, det man tycker är roligt går ju oftast bäst också och det är ju med betygen man söker till universitetet! Just nu läser jag Engelska B, Affärsjuridik, Geografi A, Internationella Relationer och Svenska C. Ett gäng riktiga Samämnen alltså!

Daniel läser istället Naturvetenskapliga programmet, Naturnatur t.om. alltså linjen som är känd som den tuffast möjliga. Jag vet att Jonsson även gillar Samämnena och är riktigt grym på Engelska men han ville gardera upp sig genom att läsa de "tyngsta" kurserna såsom Fysik och Matte för att kunna ha behörighet till alla linjer på universitetet. Dessutom är det ju en väldigt status att ha gått tagit sig igenom Naturnatur..... Daniel har i vår ett väldigt lugnt schema med två block hål. Han läser dubbelblock Matte D samt Biologi A.

Självklart finns inget klart svar, olika linjer passar för olika personer med trots detta lär diskussionerna fortsätta. Naturarna vill ju gärna hävda sin överlägsenhet, och visst, Fysik B är säkert ingen lätt kurs, fast hur jädra lätt tror ni det är att lära sig "Sveriges rikes lag" då!?

Jag är väldigt imponerad över Naturare som klarar av att beta av mattekurs efter mattekurs och läsa Kemi, Biologi, Fysik inte bara en gång utan A och B. Det tar ju aldrig slut med siffror och uträkningar....

Men Sammare, vi ska vara stolta, det är ju trots allt i samhället vi ska leva när vi gått ut gymnasiet, inte i naturen, den lämnar vi åt älgarna.

...

Gonatt!

(Oavsett så hade Daniel den snyggaste klädseln när han gick ut 9an, heeeelt underbar och jag hoppas han kör den på studenten också)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag kan se den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback